Het glossy kwartaalmagazine voor het buitengebied van Flevoland
Boer&ZO
Over Boer&ZO

Over Boer&ZO

Ver voor de daadwerkelijke oprichting van het tijdschrift Boer&ZO in 2013, opperde uitgever Rijk van Vulpen, op het middenterrein van een concours hippique voor tuigpaarden, zijn idee voor een tijdschrift voor het buitengebied van Flevoland en de Noordoostpolder. Rijk was op dat concours als fotograaf en verslaggever actief voor een redelijk uniek paardentijdschrift dat hij eerder bedacht en gerealiseerd had en collega Bart van der Hoek, tegenwoordig vormgever van Boer&ZO, was daar, eveneens als fotograaf en verslaggever, actief voor andere uitgeverijen.

De allereerste cover van Boer&ZO, december 2013, met The Voice of Holland – deelnemer Johannes Rypma op de cover.

Pas jaren later, terwijl Bart eind oktober de bovenverdieping van zijn huis stond af te gipsen, belde Rijk met de vraag of hij even langs mocht komen. In de gipswolken op een amper verwarmde verdieping werd, gezeten op gereedschapskoffers en een oude tuinstoel, het idee voor het kwartaalmagazine op een doos bandschroeven in een concreet plan omgezet. De eerste editie moest in december al op de mat kunnen vallen, zo vonden de heren. Rijk van Vulpen zou zich buigen over de redactionele inhoud, het was (en is) per slot van rekening zijn idee en eigendom, de werving van adverteerders en de bezorging. Bart zou zich bezighouden met de website, een promotiefolder en de vormgeving. Uitgangspunt: zonder een dik budget en een arsenaal aan redacteuren zorgen dat eind november 2013 het eerste drukbestand bij de zou drukker liggen. Waar een wil is, is een weg, zeker als je met bevlogenheid en liefde een droom verwezenlijkt en er is die eerste uitgave, letterlijk, nachtenlang doorgewerkt (en niet alleen die eerste editie). Het resultaat daarvan viel begin december gratis in de bus bij zo’n 4000 adressen.

Inmiddels is Boer&ZO, mede dankzij een brede enthousiaste adverteerdersgroep, een goed gelezen begrip in Flevoland. Bijna iedere uitgave is er een bijdrage door en vanuit de burelen van het provinciaal bestuur, stuurt een trouwe lezersschare voor de rubriek ‘Laat zien wat je doet…’ foto’s in van wat ze zoal hebben gedaan en is naast een culinair recept de ‘polderglossy’ goed gevuld met poldergerelateerde bedrijfsreportages en achtergrondartikelen. Ook het buitenland wordt niet geschuwd en inmiddels zijn er artikelen en bijdragen over en vanuit onder andere Canada, Tsjechië, Zuid-Afrika, Noord-Amerika, Australië en Oekraïne gepubliceerd. Het gevolg van het succes was dat het vijfjarig jubileum klein, maar gepast en met trots gevierd is met een extra dik nummer en tv-items bij Omroep MAX en regionaal bij Omroep Flevoland.